Baza danych klientów to cenny zasób dla każdego przedsiębiorstwa. Od tego, jakie dane są gromadzone oraz jak się nimi zarządza, zależy m.in. skuteczność prowadzonych kampanii oraz przygotowanie oferty idealnie skrojonej na miarę potrzeb danej grupy docelowej. Jak robić to dobrze? Specjalnie dla Ciebie zebraliśmy najlepsze praktyki w zarządzaniu bazą danych klientów. Koniecznie je poznaj.

Obowiązki związane z przepisami RODO

Oczywiście obowiązkiem każdego przedsiębiorcy jest ochrona danych osobowych swoich klientów. Jest to narzucane przez przepisy RODO. Wszystko po to, aby gromadzenie i przetwarzanie tych danych było bezpieczne i jednocześnie wiązało się z mniejszym ryzykiem trafienia ich w niepowołane ręce. W związku z tym w ramach gromadzenia danych stosuje się różnego rodzaju narzędzia o ograniczonym dostępie, czy też systemy szyfrowania. Warto poznać różne możliwości w tym zakresie, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

Zbieraj danych, których potrzebujesz

Bardzo ważne jest to, aby gromadzić rzeczywiście przydatne dane. Wszystko po to, aby z jednej strony zmniejszyć liczbę informacji podawanych przez klienta, a z drugiej zyskać takie dane, który pomogą w personalizacji komunikacji i segmentacji grup docelowych. Im więcej danych ma podać klient, tym większe ryzyko, że zrezygnuje z transakcji. Warto więc skupić się przede wszystkim na:

  • danych osobowych;
  • danych kontaktowych;
  • danych szczególnych (np. wykształcenie, poziom zajmowanego stanowiska, wiek, przekonania, wyznanie, historia zakupów).

Oczywiście w targetowaniu wybranych danych szczególnych pomagają nowoczesne narzędzia reklamowe. Umożliwia to lepsze targetowanie komunikacji, co przekłada się na poprawę ROAS i lepszą konwersję.

Tworzenie segmentów klientów

Na podstawie zebranych danych warto segmentować klientów. Oznacza to, że wybiera się kluczowe parametry (np. wiek, lokalizacja, historia zakupów) i zgodnie z nimi dzieli się klientów w bazie na wybrane grupy. Umożliwia to kierowanie do danych grup jeszcze lepszych komunikatów marketingowych i sprzedażowych. Tego typu personalizacja to klucz do osiągnięcia sukcesu biznesowego.

Regularne czyszczenie baz danych

Zarządzanie bazami danych klientów powinno obejmować również jej regularne czyszczenie. Polega to na usuwaniu nieaktywnych leadów, nieaktualnych rekordów czy też duplikatów. Pomaga to w optymalizacji kosztów prowadzonych kampanii marketingowych i sprzedażowych oraz zapobiega sytuacji, w której budżet przepalany jest na próby dotarcia do nieaktywnych leadów.

Profesjonalne wsparcie od Directan

Wiesz już, jak umiejętnie zarządzać gromadzoną bazą danych klientów. Oczywiście są to podstawowe praktyki, które warto pogłębiać. Profesjonalne wsparcie w obszarze zarządzania bazami danych, a także dostęp do przygotowanych wcześniej baz oferuje agencja Directan. Zachęcamy do zapoznania się z propozycją przygotowaną przez specjalistów Directan. Obejmuje ona kaloryczne bazy klientów B2C i B2B, które pomogą Ci w poprawie wskaźników sprzedażowych. Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się z ekspertem Directan, który poprowadzi Cię przez cały proces.

Publikacja sponsorowana